Gas, water en elektra

Gas, water en elektra regel je zelf met de energieleveranciers. Denk aan het doorgeven van je meterstanden. Soms zitten er energiekosten in de huur, bijvoorbeeld voor het gebruik van gemeenschappelijke ruimtes. Dit staat altijd op je huurovereenkomst.

Veel gevraagd over Gas, water en elektra

Ik wil graag elektrisch koken. Wat kan Woonconcept voor mij doen?

Algemeen

Zodra wij je keuken vervangen kan je voor een elektrische kookplaat kiezen. Wij nemen contact met je op wanneer jouw keuken aan de beurt is.

Je mag voor die tijd ook zelf een elektrische kookplaat laten installeren. De elektrische groepen uit je meterkast moeten wel aangepast worden. Dit doen wij graag voor je. Neem hiervoor contact met ons op via het aanvraagformulier.

Ik heb geen warm water meer. Wat moet ik doen?

Algemeen

Gaat het om één kraan? Dan zit het probleem waarschijnlijk bij de kraan zelf.

Gaat het om meerdere kranen? Kijk dan of de waterdruk van je cv-ketel voldoende is. Op de ketel zit een metertje waarop je dit kan zien. De waterdruk moet tussen de 1,5 en 2 bar zijn.

Is de druk niet hoog genoeg?

Vul dan je cv-ketel bij. Klik hier om de uitlegvideo 'Bijvullen cv: zo doe je dat' te bekijken.

Is de druk hoog genoeg?

Neem dan contact met ons op via het reparatieformulier.

Mag ik slimme meters laten plaatsen?

Algemeen

Ja, dat mag je door jouw netwerkbeheerder laten doen. Meer informatie over slimme meters vind je op de website van Milieucentraal.

Moet ik voor het verrekenen van de stookkosten zelf de meterstand doorgeven aan de energieleverancier?

Algemeen

Nee, dit doet Woonconcept of de energieleverancier.

Ik moet mijn meterstanden doorgeven aan Woonconcept. Hoe doe ik dit?

Algemeen

Geef je meterstanden aan ons door via het contactformulier.

Ik moet de meterstanden doorgeven, maar ik kan niet bij de meterkast komen. Hoe regel ik dat?

Algemeen

Woon je in een flatgebouw? De beheerder heeft een sleutel van de meterkast. Vraag hem of haar gerust om hulp.

Woon je in een eengezinswoning of heeft je woongebouw geen beheerder? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Wij kijken dan hoe we je kunnen helpen.

Moet ik zelf een energiecontract afsluiten?

Algemeen

Ja, je sluit zelf een energiecontract af. Alleen als je in een complex woont met blokverwarming, hoef je dit niet te doen.

Ik heb geen stroom. Wat nu?

Algemeen

Hebben de buren ook een stroomstoring? Bel dan het landelijke storingsnummer 0800 - 90 09 (gratis). Is de stroomstoring alléén bij jou thuis? Doe dan de stekkerproef.

Stekkerproef

Met de stekkerproef controleer je of een van je apparaten kortsluiting heeft. Zo doe je de stekkerproef:

  1. Haal alle stekkers uit de stopcontacten en schakel alle lampen uit.
  2. Schakel vervolgens alle groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast in.
  3. Steek één voor één de stekkers weer in de stopcontacten.

Valt de stroom opnieuw uit? Bijvoorbeeld als je een stekker in het stopcontact stopt? Of wanneer je een apparaat of lamp aanzet? Dan is dat apparaat of die lamp de oorzaak. Vervang of repareer dit apparaat.

https://www.youtube-nocookie.com/embed/XCzgoVgaxnI?si=tAuMQng-ax4PdXoa

Reparatie melden

Geeft geen ankel apparaat problemen en valt de stroom toch uit? Dan kan er iets mis zijn met de elektrische installatie. Geef dit door via het reparatieformulier.

Ik wil de meterstanden van mijn oude woning weten. Hoe regel ik dit?

Algemeen

Wij kunnen de oude meterstanden voor je opvragen. Neem hierover contact met ons op via het contactformulier.

Wat doe ik als ik gaslucht ruik?

Algemeen

Ruik je een gaslucht in huis of denk je dat je een gaslek in huis hebt? Volg dan het stappenplan.

  1. Zet meteen ramen en deuren open
    Frisse lucht is belangrijk! Zorg dat je huis goed ventileert.
  2. Draai de gaskraan dicht
    Ga naar je meterkast en sluit de gaskraan af. Deze zit bij de gasmeter en heeft vaak een gele knop, hendel of draaiknop.
  3. Vermijd vuur en elektrische apparaten
    Steek geen vuur aan, rook niet en gebruik geen elektrische apparaten. Een vonkje van een lichtschakelaar of deurbel kan al gevaarlijk zijn.
  4. Bel het Nationaal Storingsnummer
    Ga naar buiten en bel direct het gratis storningsnummer: 0800 9009. Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar. Blijf telefonisch bereikbaar voor verdere hulp.
  5. Ruik je een gaslucht bij het fornuis, de geiser of cv-ketel? Bel ons op 088 - 61 62 000

Ik denk dat mijn verbruik niet klopt. Wat kan ik doen?

Algemeen

Als je het vermoeden hebt dat je gas- of elektriciteitsverbruik niet klopt, dien dan een reparatieverzoek in via het reparatieformulier. Ook kun je je energieleverancier of netbeheerder vragen om meer informatie.

Ik gebruik geen gas. Mag ik mijn gasaansluiting laten verwijderen?

Algemeen

Gebruik je geen gas meer omdat je elektrisch kookt en geen CV-ketel hebt? Dan kun je de gasmeter laten verwijderen. Neem hiervoor contact op met de netbeheerder . Je hoeft dan geen vastrechtkosten meer te betalen voor de gasaansluiting.

Ik heb een bevroren waterleiding. Wat nu?

Algemeen

Bij vorst kunnen waterleidingen bevriezen of zelfs scheuren. Dit kan voor schade zorgen. Volg onderstaande stappen bij bevroren leidingen: 

  1. Sluit de hoofdkraan. 
    Draai de hoofdkraan dicht. Deze zit vaak in de meterkast of onder een luik bij de voordeur. Zo voorkom je dat er meer water uit de leiding komt als deze gaat ontdooien. 

  2. Controleer de leidingen. 
    Kijk goed of de leidingen gevroren of misschien gescheurd zijn, vooral op koude of slecht geïsoleerde plekken. Zie je een scheurtje? Vul het reparatieformulier in.

  3. Ontdooi de leiding voorzichtig.
    Ontdooi de bevroren leiding rustig. Dit kan op een paar manieren:
    1. Zet de verwarming aan in de ruimte.
    2. Gebruik een föhn of wikkel de leiding in een warme, natte doek.
    3. Plaats eventueel een elektrische kachel. 
      Let op: Gebruik nooit een brander of open vuur! 
  4. Zet de kranen open. 
    Zet de kranen in huis open en plaats een emmer eronder. Zo kan het water veilig wegstromen als de leiding ontdooit. 

  5. Draai de hoofdkraan weer open.
    Als de leiding is ontdooid, draai je de hoofdkraan voorzichtig weer open. Controleer of er lekken of scheurtjes zijn. Zie je schade? Sluit de kraan en vul het reparatieformulier in.

Wat doet Woonconcept bij bevroren waterleidingen? 

Je kan contact met ons opnemen als: 

  • Je de hoofdkraan niet kunt vinden. 
  • De leidingen in je woning gescheurd zijn. 
  • Je er zelf niet uitkomt. 

Hoe voorkom je bevroren waterleidingen? 

Je kan zelf ook dingen doen om bevroren waterleidingen te voorkomen. 

  • Zet je verwarming niet lager dan 14 graden. 
  • Draai leidingen die je niet vaak gebruikt dicht en leeg, zoals de buitenkraan. 

In mijn woning is de waterdruk laag. Wat kan ik doen?

Algemeen

Is dit in je hele woning zo? En hebben de buren dit probleem ook? Neem dan contact op met je waterleidingbedrijf.

Verschilt de druk per kraan? Dan staat je hoofdkraan misschien niet goed open. Kijk voor de zekerheid of de hoofdkraan goed open staat. Ook kan het zeefje op de kraan verkalkt zijn. Deze kan je eraf draaien en reinigen met azijn.

Wat doe ik als ik een lekkage heb?

Algemeen

Controleer eerst waar de lekkage vandaan komt en meld de lekkage daarna via het reparatieformulier.

Gaat het om een lekkage door een kapotte waterleiding? Sluit dan zo snel mogelijk de hoofdkraan om waterschade te voorkomen. Zo doe je dat:

  1. De hoofdkraan zit meestal in de meterkast, kelder of bij de achterdeur. Heb je een hendel aan de hoofdkraan? Draai deze dan naar je toe. Heb je een rode, blauwe of zwarte draaiknop op de hoofdkraan? Draai deze knop dan met de klok mee.
  2. Controleer of de kraan goed dicht is. Zet een kraan in huis open. Komt er al snel geen water meer uit? Dan is de hoofdkraan dicht. 

Ik heb een lekkage bij de hoofdkraan. Wat nu?

Algemeen

Heb je lekkage bij de hoofdkraan? Volg dan deze stappen: 

  1. Sluit de hoofdkraan af om waterschade te voorkomen. Zo doe je dat: 
    1. De hoofdkraan zit meestal in de meterkast, kelder of bij de achterdeur. Heb je een hendel aan de hoofdkraan? Draai deze dan naar je toe. Heb je een rode, blauwe of zwarte draaiknop op de hoofdkraan? Drarreai deze knop dan met de klok mee. 
    2. Controleer of de kraan goed dicht is. Zet een kraan in huis open. Komt er al snel geen water meer uit? Dan is de hoofdkraan dicht. 

  2. Kijk waar de lekkage precies zit: 
    1. Na de watermeter: Dit is de waterleiding van Woonconcept. Meld de lekkage bij ons via het reparatieformulier of bel ons op 088 - 61 62 000. 
    2. Voor de watermeter: Dit is de waterleiding van het waterleidingbedrijf (Vitens of WMD). Neem dan contact op met hen. 

Hoe weet je of de lekkage voor of na de watermeter zit? 

De buis voor de watermeter is dikker. Deze is van waterleidingbedrijf Vitens of WMD en heeft een eigen hoofdkraan die je kan sluiten. De buis na de watermeter is dunner. Deze is van Woonconcept en heeft ook een eigen hoofdkraan die je kan sluiten. 
Beide hoofdkranen kunnen het water in de woning afsluiten.